Přivezte nám do Jinočan staré autobaterie, zaplatíme 15 Kč/ kg.

Stěrače stírají!

Co všechno musí za svůj život takový stěrač zvládnout? Jsou to jen tyčky s gumičkou poháněné elektromotorkem?

Člověk se často nezaměří na takové detaily, jakými se třeba stěrače můžou zdát. Jakmile však začnou skřípat, drhnout nebo dokonce přestanou fungovat, hned o nich víme. A představte si, jejich vznik má na svědomí žena.

Za vším hledejte ženu

Mary Anderson jela tramvají v zimě roku 1903 ulicemi New Yorku a všimla si, jak řidič musel vystrčit z tramvaje hlavu, protože přes přimrzávající kapky neviděl na silnici. To ji inspirovalo k vytvoření stěračů. Tenhle vynález posunul celý svět na kolech o velký krok kupředu.

Návrh bez názvu (2)

Obrázek popisuje patentovaný vynález Mary - gumová lišta na páce cyklickým pohybem stírá okno.

Zprvu si řidiči stěrače ovládali sami páčkou u čelního skla. Pak ale přišel v roce 1939 William M. Folbeth se vzduchovým motorem, který byl v budoucnu nahrazen elektromotorem. 

Za cyklovač je zodpovědný Robert Kearnes, kterému na jeho vlastní svatbě nepřetržité stírání skel vmetlo do oka kus korku. Tento vynález si nechal patentovat v roce 1962.

Návrh bez názvu (1)

Další obrovský pokrok a ulehčení života přišlo až v roce 1995, a to kompletně automatické ovládání stěračů s dešťovým senzorem.

Jedna páčka

Jak už to tak u všech dnešních vylepšováků bývá, jejich historie může být úsměvná. Abyste si v dobách dávných zapli nepřetržité stírání předního okna, museli jste v různých autech hledat to správné tlačítko, kterým se stěrače spínali. Vše se sjednotilo díky multifunkčním páčkám pod volantem. Tam máme i dnes cyklovač nebo nastavení a spuštění intenzity stěračů.

Kolikrát vám zůstal v ruce?

Pamatujete doby, kdy vám při čištění zůstal stěrač v ruce? Dneska patří sofistikovanost konstrukce stěrače k jednomu ze znaků, jak si automobilka s autem vyhrála nebo jak moc na něm šetřila. Aby stěrač něco vydržel, je jeho rameno většinou kovové a gumová lišta je v plastovém pouzdru. 

Zajímavost na závěr

Víte, proč sedany obvykle nemají zadní stěrač? Díky aerodynamice ve vyšší rychlosti ze skla voda odteče a vzdušný vír, který může za ušpinění okna, se tvoří až za kufrem. A okno tak zůstane čisté. A další skupinou tvoří sportovní auta. Koho by zajímala situace vzadu, když jste na silnici beztak nejrychlejší…

Zdroj: Garáž.cz

Vyzkoušejte své stěrače s ostřikovačem od nás: Letní směs do ostřikovačů nebo Zimní směs do ostřikovačů