Tempomat
Na dlouhé cesty nepostradatelný pomocník. Využijete ho ale i ve městě a nemusíte neustále hlídat, jestli jste nepřekročili povolenou rychlost. A ten adaptivní by mohl téměř řídit za vás. Tempomat.
Historie
sahá už do doby parních strojů. Už tehdy se o konstantní rychlost staral odstředivý regulátor upravující příděl paliva do motoru.
Ralph Rowe Teetor
je muž, který stojí za myšlenkou i konstrukcí moderního tempomatu. Od dětství trpěl slepotou, tím se však nenechal omezit a stal se konstruktérem a vynálezcem. Běžná situace ho přivedla k myšlence tempomat zkonstruovat. Teetora vozil v autě právník. Když mluvil, zpomaloval a když mluvit přestal, začal zrychlovat. Tempomat, který Teetor vymyslel, byl poprvé použitý v roce 1958 v luxusním Chrysleru.
Tempomat = Cruise Control (CC)
je zařízení, které dokáže udržet zvolenou rychlost řidičem. Auto může řídit a přitom nemusí sešlápnout plyn. Měnit rychlost jde ovladačem tempomatu, obvykle šipkami na blinkru. Dokáže rychlosti auta přizpůsobit řízení motoru nebo chování automatické převodovky. Tempomat se sám vypne při sešlápnutí brzdy nebo plynu.
Adaptivní tempomat = Adaptive Cruise Control (ACC)
Adaptivní tempomat se umí přizpůsobit. Jedná se o klasický tempomat, který je vylepšený kamerami a radarem, který nahradil dříve používaný laser. Ty dokáží změřit vzdálenost objektů před autem a reagovat na ně. Sleduje za vás situaci na silnici. Upravuje rychlost podle bezpečné vzdálenosti překážky před autem, případně dokáže i zabrzdit a o krizové situaci vás informuje.
Poprvé se adaptivní tempomat objevil v Japonsku v roce 1995. Masivní rozšíření přišlo v roce 2000, kdy byl původně dostupný jen v těch nejluxusnějších modelech BMW, Mercedesu a Subaru. O dva roky později se připojilo také Audi.
Prediktivní adaptivní tempomat
ví, kudy auto jede. Jaký je terén, úhly zatáček, kde je křižovatka a kdo má přednost. Není přitom nutné mít v navigaci zadaný cíl. Je-li zapnutý, před zatáčkou vás na ni upozorní, pokud nereagujete, auto automaticky zpomalí na rychlost, kterou vyhodnotí jako bezpečnou pro projetí zatáčky. Poté opět zrychlí na nastavenou rychlost.
Je předstupněm k autonomnímu řízení. Ještě je co pilovat, jeho reakce bývají přehnané nebo pomalé.
Tempomat je dobrým sluhou, ale může být zlým pánem. Zvyknete-li si na něj, může snížit vaši pozornost a bdělost.
Aby vám auto dobře sloužilo, je nutné se starat také o jeho autobaterii. Rádi vám pomůžeme s jejím měřením, případně výběrem nové a nepoužitelnou od vás vykoupíme.
Více zjistíte na našich stránkách: https://www.autobaterie-jinocany.cz/vyber-autobaterie/
Zdroj: Týden, Wikipedia, Garáž, AutoFaltys