Přivezte nám do Jinočan staré autobaterie, zaplatíme 14 Kč/ kg. Otevírací doba přes svátky: Prodejna a odeslání zboží: Do 23. 12. 2024 běžný provoz, od 24. 12. 2024 do 1. 1. 2025 zavřeno, od 2. 1. 2025 opět otevřeno. Objednávky autobaterií skladem "Externí sklad" budou odesílány i 27. 12., 30.12. a 31. 12. přepravcem Messenger. Zboží skladem ověříte v detailu produktu. Objednávky musí obsahovat pouze položky z Externího skladu. 

Novinky

VIN

Co je to ten VIN

Z anglického Vehicle Identification Number pochází nám dobře známá zkratka VIN. Jedná se o unikátní 17 místné identifikační číslo auta. Je to takový rodný list každého auta, který ho jednoznačně identifikuje a odlišuje od ostatních a není možné jej zfalšovat.

1_12

Historie
kódu VIN sahá až do 30. let 20. století, kdy probíhaly první pokusy o standardizaci identifikace aut. Jednotný formát, který je s drobnými úpravami používán dodnes, se začal používat v 80. letech. Dneska VINko platí za mezinárodně uznávaný standard a je nezbytnou součástí každého auta.
Objem informací, které číslo poskytuje, se ale rozšiřoval postupně.
Například Volkswagen začal kódovat více informací v letech 1995 až 1997 a kontrolní číslici v letech 2009 až 2015 u vybraných modelů skupiny. Kontrolní číslice v číslech VIN se také používá, i když ne u všech značek a modelů; v evropských vozidlech se vyskytuje například u Audi A1.

5_8

První 3 znaky
WMI (World Manufacturer Identifier, Světový kód výrobce) a popisují výrobce vozidla. Tyto kódy jsou jednoznačně přiděleny všem světovým výrobcům. U malosériových výrobců (do 500 aut ročně) se jako třetí znak používá 9 a další tři znaky kódu výrobce jsou umístěny na pozicích 13, 14 a 15. Velkým výrobcům je naopak přiděleno několik kódů, někteří z nich třetím znakem rozlišují např. druh vozu (autobus, nákladní automobil), část firmy apod. Tato část je jedinou opravdu striktně povinnou částí kódu.
První znak určuje region, ve kterém výrobce působí, druhý znak pak upřesňuje stát.

Znaky na pozicích 4–9
VDS (Vehicle Descriptor Section, Popisný kód vozidla) a označují model příslušného vozu. Každý výrobce si může toto označení navrhnout podle vlastní volby.

Znaky na pozicích 10–17
VIS (Vehicle Identifier Section) a tvoří pořadové výrobní číslo, které jednoznačně identifikuje konkrétní vozidlo. Mechanismus přidělování těchto čísel je ponechán na výrobci (např. prosté sekvenční číslování), některé znaky však často mají konkrétní význam.

Znak na 11. pozici
obvykle určuje konkrétní výrobní závod v rámci výrobce. Např. u vozů Škoda znak 0 označuje závod A02 v Mladé Boleslavi, znak 2 označuje závod A4 v Mladé Boleslavi, znak 5 označuje továrnu v Kvasinách, znak 7 výrobní závod Vrchlabí, znak X označuje továrnu v polské Poznani.

Zbytek je zpravidla přidělován sekvenčně

Z VIN 

dokážeme vyčíst výrobce, model, rok výroby, výrobní závod, typ karoserie, typ motoru i výbavu. Ražení VIN se obvykle provádí předformovanými raznicemi až po lakování karoserie.

4_11

K čemu je VIN potřebný:
Identifikace vozidla - s VINkem je možné identifikace každého auta na světě
Historie vozidla -  kompletní historie vozidla, včetně počtu majitelů, servisních záznamů, případných nehod 
Bezpečnost - VIN je důležitý pro boj proti krádežím 
Registrace vozidla - VIN je nezbytný pro registraci vozidla a získání technického průkazu
Pojištění - VIN je součástí pojistné smlouvy a slouží k identifikaci vozidla při pojistné události.

Kde VIN kód hledat
VIN kód je obvykle vyražen na několika místech auta, například:
- Vyražený na vozidle (každý výrobce umisťuje VIN kód jinam, nejčastěji bývá umístěn pod čelním sklem, v motorovém prostoru na předělovací přepážce, na horním lemu podhledu, na držáku pravé přední pružící a tlumící jednotky)
- Typový štítek na vozidle - vyrábí se kovový i formou nálepky (v prostoru dveří, na sloupku)
- Malý a velký technický průkaz, Zelená karta, servisní knížka
- Velký technický průkaz Zelená karta

3_11

Pomocí VIN kódu a online nástrojů můžete zkontrolovat historii vozidla a ověřit, zda počet najetých kilometrů zobrazených na tachometru a displeji je totožný s oficiálními záznamy z STK či jiných kontrol.
VIN kód je možno prozkoumat některým ze systémů kontroly historie ojetých automobilů. Některé jsou zdarma, za podrobnější rozsah informací o kupovaném vozidle je obvykle vyžadován poplatek.

VIN je velmi důležitou a nezbytnou součástí každého auta. Měl by být chráněn před poškozením nebo ztrátou. Pokud dojde k poškození VIN, může to způsobit problémy při prodeji nebo registraci vozidla.

2_10
Zdroj:
Cebia.cz, pneumatiky.cz,csobpoj.cz, wikipedia.cz, yauto.cz

Změny v povinném ručení od října

Od října 2024 nás čekají změny u povinného ručení
neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

 3_9

Zelená karta
Doklad o sjednání pojištění odpovědnosti z provozu vozidla prošel několika změnami - z tzv. zelené karty se stal její podklad bílým. Další aktualizace je možnost mít kartu v mobilu. Od roku 2025 postačí elektronická verze také při cestování do zahraničí.
Od října na území ČR odpadá nutnost u sebe tento doklad mít jak fyzicky, tak elektronicky. Od tohoto měsíce začně fungovat vyhledávání v online evidenci ne/pojištěných vozidel České kanceláře pojistitelů v reálném čase. Policie tak při silniční kontrole ihned ověří, zda máte povinné ručení sjednané a platné. Původní zelená karta se tak přidala k dalším dokladům, které u sebe na území ČR nemusíte vůbec mít. Jedná se o občanku/ pas, osvědčení o registraci vozidla a řidičák.

Do zahraničí musíte mít doklady vždy fyzicky s sebou.

S tím souvisí nové stanovení platnosti pojištění, které od října bude nutné uhradit ještě před okamžikem počátku plnění. Týká se to především osob, které kupují nebo přepisují vozidlo a sjednávají pojištění online. Změní se tak dosavadní systém, kdy pojistné stačilo uhradit v době stanovené splatnosti a pojištění přitom bylo uzavřeno.

 4_9

Platné změny od 2. kvartálu 2024
Od dubna letošního roku přitom platí více novinek.

Povinné ručení nově musí být sjednáno pro motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem s konstrukční rychlostí více než 25 km/ h nebo 14 km/ h s hmotností přesahující 25 kg.

Výjimkou jsou zahradní traktory, pokud neopustí soukromý pozemek a všechny invalidní vozíky. Elektrokola v ČR povinné ručení mít nemusí.

2_8

V upravené definici se provozem vozidla rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. Znamená to, že pokud necháte nebezpečně stát nepojízdné vozidlo a vytvoříte překážku, budete zodpovědní za škody, které toto vozidlo způsobí.

Zákon změnil také odpovědnou osobu za uzavření pojištění. Z vlastníka tak povinnost přešla na provozovatele vozidla tedy toho, kdo vozidlo skutečně využívá. Taktéž má odpovědnost za újmu způsobenou provozem vozidla.

Změnu postihly také limity pro pojištění stanovené předpisy EU. Vzhledem ke každoročnímu nárůstu výše škod nový zákon nastavuje minimální limity na 50 mil. Kč. U újmy na zdraví nebo smrti se limit vztahuje na každou postiženou osobu, u majetkové škody je limit stanoven pro jednu škodní událost.

 5_6

Jak se bez dokladu prokázat?

Od 1. dubna letošního roku můžete svoji identitu bez dokladů prokázat pomocí mobilní aplikace eDoklady. Na vyzvání policií předložíte QR kód, který si policie načte svým zařízením a tak vás ověří. Od července to pak platí také ne pracovištích a služebnách policie.

Doklady_Loaded_3b94bb1b2e

eDoklady
K využívání potřebujete chytrý telefon s Bluetooth a foťákem. V některých případech může být požadován přístup k internetu. V mobilu stáhnete aplikace eDoklady a provedete registraci, čímž automaticky připojíte občanku. Ta musí být česká a platná. Pro cizince zatím aplikace není dostupná.
Místa, kde se můžete prokázat eDokladem se rozšiřují. Jejich seznam najdete na webu eDokladů.
Pokud telefon s aplikací ztratíte, můžete snadno přes Portál občana aplikaci odpojit.

Zdroj: Garáž.cz, ckp.cz, kapitol.cz

 

Cyklisté mezi námi

Cyklisté jsou v provozu
spolu s chodci nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. Cyklista je definován jako řidič nemotorového vozidla a vztahuje se na ně řada povinností.

2_7

Mezi často řešená specifika patří:
Jízda vedle sebe - cyklisté nesmí jezdit vedle sebe, pokud to neumožní šířka vozovky, nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu
Přechod - smí cyklista využít pouze pokud kolo vede - v tomto případě je považován za chodce
Náklad - cyklistům je zakázáno přepravovat na kole předměty, které znesnadňují řízení nebo ohrožují ostatní účastníky provozu
Alkohol a další návykové látky - cyklisté nesmí řídit kolo pod vlivem

6_4

Cyklisté do 15 let
tvoří speciální skupinu, na kterou se vztahuje:

Doprovod - děti do 10 let se mohou bez doprovodu (nad 15 let) pohybovat samy pouze v obytné a pěší zóně, na chodníku nebo cyklistické stezce
Vybavení - do 18 let je povinnost chránit se cyklistickou přilbou, doporučení je i pro dospělé
Dodržování pravidel - platí pro všechny věkové kategorie

Učte své děti základní pravidla silničního provozu, bezpečného chování a jak reagovat v případě nenadálé situace. Nechte děti trénovat na bezpečném místě, jako jsou parky nebo cyklostezky. Buďte pro děti vzorem a dodržujte pravidla silničního provozu. A v neposlední řadě pravidelně kontrolujte technický stav kola. 

4_8

Cyklotrasy a cyklostezky
Cyklotrasy jsou vyznačeny žlutými cedulemi, které jsou orientační. Nejedná se o cyklostezku.
Cyklostezka je primárně vyhrazena cyklistům, pohybovat se po ní mohou také bruslaři, kočárky, odrážedla, chodci apod. V případě, že je prostor pro cyklisty oddělen, musí chodci i cyklisté používat svou část stezky. Na smíšené stezce se pohybují všichni společně. Chodci nesmí ohrozit projíždějící cyklisty a naopak. 

Chodník s povolenou jízdou cyklistů je označen jako stezka pro chodce s dodatkovou tabulkou kola. Cyklisté tu mohou jet max 20 km/h a v případě potřeby musí zastavit. Chodci musí cyklistům umožnit průjezd. Tato pravidla jsou platná také pro pěší a obytnou zónu.

5_5

Cyklistické desatero:
1. Dbejte na stav kola a jeho výbavu
2. Buďte vidět a zároveň viditelní pro ostatní
3. Vyhněte se alkoholu a omamným látkám
4. Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete
5. Buďte ohleduplní a předvídaví
6. Komunikujte s okolím
7. Jezděte při pravém okraji a s rozestupy
8. Dávejte pozor na mrtvé úhly
9. Kolo zamykejte s rozmyslem
10. Kolizi se zraněním nahlaste

letak-voziky

Zdroj: policie.cz, wikipedia.cz, Besip.cz

Provoz na silnici během léta

Pro prázdninové letní měsíce připravilo Ministerstvo dopravy společně s dopravní policií, ŘSD a Besipem dopravně - bezpečnostní opatření na dálnicích.
V případě potřeby můžete využít bezplatnou linku asistenční služby Národního dopravního informačního centra 800 280 281.

 1_8

V průběhu letních měsíců dochází dlouhodobě k nehodám s tragickými následky. Ze statistik vyplývá, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. Během let 2011 - 2021 zemřelo během července a srpna každý rok 122 lidí, což jsou v přepočtu 2 osoby na každý den. Dalších 538 osob v průměru bylo za stejné období těžce zraněno. Množství těchto nehod představuje více než pětinu usmrcených nebo těžce zraněných osob při dopravních nehodách za rok. Nejčastější příčinou nehod je nedání přednosti v jízdě a v důsledku jízdy po nesprávné strany vozovky. Často se jedná o únavu z řízení nebo horka.

 3_7

Mezi hlavní zásady, jak se dostat na dovolenou i zpátky domů bez nehody patří 

  • jezdit pomaleji
  • dodržovat bezpečný odstup
  • poutat se 
  • nepoužívat za jízdy telefon

 5_4

Během dopravní špičky budou maximálně využívány dálniční informační tabule s dopravně-bezpečnostními hesly typu: dodržuj rychlost, udržuj odstup, nedrž telefon, jezdi vpravo. 

Mezi další opatření ke zvýšení plynulosti provozu patří omezení předjíždění kamionů s výjimkou trojpruhů na dálnici D1 a dalších vybraných úsecích.

Mimo preventivní akce bude v rizikové dny zvýšený dohled policistů dopravní a pořádkové policie, kteří se zaměří především na dodržování stanovené rychlosti, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů při přepravě dětí, držení a používání mobilu za jízdy, technický stav vozidel a dodržování zákazu předjíždění náklaďáků.

2_6Tipy pro bezpečnou jízdu

  1. Zpomalte
    zejména v hustém provozu a v místech výskytu zvýšeného počtu chodců a cyklistů
  2. Soustřeďte se
    nerozptylujte se mobilem ani ovládání navigace, nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru s fatálními následky
  3. Nepřemáhejte únavu
    přestávky jsou vhodné udělat každé 2 - 3 hodiny, 15 minut odpočinku bez námahy očí vám zajistí bezpečnou další etapu jízdy
  4. Dodržujte bezpečný odstup
    za bezpečný odstup se považuje odstup od vozidla 2 vteřin před vámi
  5. Připoutejte se
    všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy, které v případě nárazu často rozhodují o následcích zranění všech pasažérů

 4_7

Jak zajistit plynulý provoz?

  1. Naplánujte si trasu předem
    včetně přestávek a zjistěte, jaký je provoz v jaký čas
  2. Jezděte vpravo
    na silnici i dálnici se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění
  3. Dodržujte zipování
    vozidla zipují až v momentě, kdy končí jeden z pruhů
  4. Nezapomínejte vytvářet záchranářskou uličku
    včas, ne až kolona zcela zastaví
  5. Plynule projíždějte omezení
    dodržujte uvedený rychlostní limit

6_3

Nezapomeňte se na cestu vybavit svačinou, pitím, dekou a dalšími nezbytnostmi v případě, že byste na několik hodin uvízli v koloně. Zkontrolujte také lékárničku a povinnou výbavu. 

Chybí vám něco? Podívejte se u nás na eshopu, co můžete doplnit: https://www.autobaterie-jinocany.cz/autodoplnky-2/

Přejeme vám šťastnou cestu, krásnou dovolenou a pohodový návrat domů.

 

Zdroj: Besip.cz, Policie.cz, cdv.cz, mdcr.cz

 

 

 

Maximální povolená rychlost v zemích Evropy

Možná vyrazíte autem na dovolenou po Evropě. 

6_1

Na co před cestou nezapomenout?

  1. Zkontrolujte auto - ujistěte se, že je auto ve stavu schopném absolvovat delší jízdu a že máte potřebné dokumenty - osvědčení o technické kontrole a pojištění, nezapomeňte na povinnou výbavu platnou v dané zemi
  2. Řidičský průkaz - zjistěte, zda je váš řidičský průkaz platný i v zemi, do které míříte (některé země vyžadují tzv. ověřený řidičský průkaz do jednoho nebo více jazyků)
  3. Připravte si KPZ do auta - deka, zásoby jídla a pití, léky, atd.

 1_6

Víte, jakou rychlost v evropských zemích dodržovat? Rychlosti platí pro osobní auta do 3,5 t.

Destinace

Max rychlost v obci

Max rychlost mimo obec

Max rychlost na rychlostní silnici

Max rychlost na dálnici

Pozn.

Albánie

40 km/h

80 km/h

90 km/ h

110 km/ h

Andorra - Španělsko

50 km/ h

90 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

Brusel/ Belgie

30/ 50 km/h

70, 90 km/ h

70 km/ h

120 km/ h

Rychlost 120 km/ h navíc platí i na silnicích se dvěma nebo více jízdními pruhy v každém směru, které jsou uprostřed odděleny bariérami.

Bosna
a Hercegovina

60 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

130 km/ h

Bulharsko

50 km/ h

90 km/ h

120 km/ h

140 km/ h

Černá Hora

50 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

120 km/ h

Dánsko

50 km/ h

80 km/ h

80 km/ h

130/ 110 km/ h

Finsko

50 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

120 km/ h

Paříž/ Francie

30/ 50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Při snížení viditelnosti pod 50 metrů např. vlivem husté mlhy, může být v některých oblastech bez ohledu na typ komunikace snížena rychlost na 50 km/ h.

Chorvatsko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Itálie

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Lucembursko

50 km/ h

90 km/ h

90 km/ h

130 km/ h

v tunelech 90 km/ h

Maďarsko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Moldavsko

50 km/ h

90 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

Německo

50 km/ h

100 km/ h

130 km/ h

Na dálnicích se jedná o doporučenou rychlost, narazíte na úseky s neomezenou rychlostí.

Nizozemsko

50 km/ h

80 km/ h

100 km/ h

110 km/ h

Na dálnicích 100 km/h (6:00–19:00 h)

Norsko

50 km/ h

80 km/ h

90 km/ h

100/ 110 km/ h

Polsko

50 km/ h

90 km/ h

100/ 120 km/ h

140 km/ h

Rakousko

50 km/ h

100 km/ h

130 km/ h

130 km/ h

Rumunsko

50 km/ h

90/ 100 km/ h

120 km/ h

130 km/ h

Řecko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

Slovensko

50 km/ h

90 km/ h

130 km/ h

130 km/ h

Slovinsko

50 km/ h

90 km/ h

110 km/ h

130 km/ h

 

5_2

Možná se vám do výbavy bude hodit některý z našich autodoplňků, který pořídíte na našem eshopu nebo na prodejně v Jinočanech: https://www.autobaterie-jinocany.cz/autodoplnky-2/

 3_5

Užijte si cestu a v pořádku se vraťte domů.

Zdroj: autoklub.cz, garáž.cz, cebia.cz

Ujetí od dopravní nehody

Ujetí od dopravní nehody
Podle analýzy Centra dopravního výzkumu v minulých 3 letech došlo v ČR k bezmála 55 000 dopravních nehod, od kterých jejich viníci ujeli. Každý den tak průměrně od nehody odjede 50 takových lidí, každou půlhodinu jeden.
Kromě zranění, vč. těch smrtelných došlo ke škodám v hodnotě přes 30 miliard Kč. Smrtelné následky těchto nehod byly evidovány v 10 krajích.

Viníci
se dopouští přinejmenším přestupku, v některých případech i trestného činu - zejména u nehod se zraněním. K ujetí od nehody je řada důvodů, od ztráty z bonusu z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla až ke strachu z odpovědnosti. K takovému chování se statisticky uchylují zejména řidiči, kteří už za sebou mají trestný čin nebo přestupek. Svou roli samozřejmě hraje také akutní stres, který ovlivní i zodpovědného řidiče, který je v důsledku psychického šoku schopný ujet z místa nehody. 

Přehled počtů nehod a zranění, od kterých viníci ujeli:

  • 2021: 17 683 nehod, 8 usmrcených, 19 těžkých zranění, 446 lehkých zranění
  • 2022: 18 378 nehod, 9 usmrcených, 24 těžkých zranění, 515 lehkých zranění
  • 2023: 18 124 nehod, 10 usmrcených, 23 těžkých zranění, 475 lehkých zranění

Tato čísla souhrnně znamenají 18,5% podíl na všech nehodách. V 68 % případů se jednalo o střet se zaparkovaným nebo odstaveným autem. U 2,6 % nehod s následky zranění viníci neposkytli povinnou první pomoc. Nejčastěji se jednalo o střety s chodci. Ve sledovaném období bylo zraněni 89 dětí do 14 let.

Od začátku roku 2024 se za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody 5x zvýšily maximální možné pokuty ve správním řízení na 25 000 Kč. Zároveň na tuto situaci pamatuje trestní zákoník, který viníka potrestá odnětím svobody až na 5 let nebo zákazem činnosti.

Řešení nabourání odstaveného vozidla
V případě, že např. na parkovišti obchodního domu odřete cizí auto a majitel není v dohlednu, nestačí dát lístek za stěrač. Stali jste se účastníkem dopravní nehody, od které nesmíte ujet. Na místě byste měli na majitele auta počkat nebo zavolat policii, která majitele najde a kontaktuje. Máte-li uzavřené tzv. povinné ručení a nejste nezpůsobilí k řízení, pak za vás škodu zaplatí pojišťovna. Kromě čekání na policii vám hrozí pokuta za způsobení dopravní nehody bez újmy na zdraví - na místě za 1 500 Kč nebo ve správním řízení 2 000 - 5 000 Kč, bez trestných bodů. V případě ujetí od takové nehody vám hrozí ve správním řízení už zmíněných až 25 000 Kč a k tomu 4 trestné body a zákaz řízení po dobu 4 - 6 měsíců. 

Nabourali vás?
V případě, že na vás viník nehody počká nebo vás kontaktuje v tomto ohledu policie, škodu neprodleně nafoťte, sepište formulář o nehodě (nechte si jej na místě podepsat a podepište jej i vy), oba zavolejte na pojišťovnu viníka. Pokud si nejste jisti, kdo nehodu zavinil nebo výší její škody, zavolejte policii. Povinnost ji zavolat vzniká při škodě nad 100 000 Kč, což je dnes u nových aut téměř každý viditelnější ťukanec. Policii musíte zavolat také v případě, že došlo ke zranění nebo byl poškozen majetek třetí osoby.

Našli jste lístek za stěračem?
Pak nehodu nafoťte, kontaktujte viníka, sepište společně formulář, který oba podepíšete a nehodu oznámíte na pojišťovnu viníka.

Pokud se s viníkem nedomluvíte nebo ho vůbec není možné přes uvedené číslo kontaktovat, zavolejte policii. Pokud ta viníka dohledá, hrozí mu postih za ujetí od místa nehody bez újmy na zdraví viz výše. Takové dohledání ovšem není snadné. Zkusit můžete také štěstí - kamery na parkovišti nebo se přihlásí svědek. Využít můžete také sílu sociálních sítí. Stala-li se nehoda na hlídaném parkovišti, které tak musí být vedeno a označeno, pak byste měli volat policii a zároveň kontaktovat provozovatele parkoviště, který ručí za některé škody způsobené na hlídaných vozidlech. Učinit tak musíte do 15 dnů od incidentu, nejlépe písemně nebo přes datovou schránku, abyste měli doklad o nahlášení.

Havarijní pojištění
je dalším řešením kolize, počítejte však s obvyklou smluvenou spoluúčastí. Záleží na rozsahu škody a nákladech na opravu. Některé pojišťovny vyžadují protokol o nehodě od policie. Pokud nevíte, zda se to týká vaší pojišťovny, kontaktujte oficiální infolinku pojišťovny, kde vám poradí.

V případě, že auto není vaše,
ať už je zapůjčené nebo na operativní leasing, neprodleně kontaktujte pronajímatele/ leasingovou společnost a o nehodě je informujte. 

Zdroj: Garáž.cz
Besip.cz
clfa.cz

Rychlost na dálnici

Rychlost na dálnici
Zvýšit nebo ne? Jedná se o poměrně kontroverzní téma. Jedna strana se přiklání ke zvýšení aktuálního limitu 130 km/h na 150 km/h, ti na opačné straně se obávají, že zvýšenou rychlostí řidiči jezdí už teď a povolením vyššího limitu ještě zrychlí.

4_3

Historie dálniční dopravy:

  • 1978: Zavedení prvního dálničního úseku v Československu (D1 Praha - Humpolec) Max rychlost 130 km/h.
  • 1989: Snížení maximální povolené rychlosti na 110 km/h z důvodu úspory paliva a emisí.
  • 1994: Zvýšení maximální povolené rychlosti zpět na 130 km/h.
  • 2016: Zavedení experimentálního úseku na D1 u Humpolce s maximální povolenou rychlostí 150 km/h.
  • 2021: Ukončení experimentu a návrat k maximální povolené rychlosti 130 km/h na daném úseku.

1_4

V budoucnu

Ministerstvo dopravy ČR zvažuje zavedení variabilní rychlostní limity na dálnicích. Tím by došlo ke kompromisu mezi stranami podporovatelů i odpůrců zvýšení aktuální maximální povolené rychlosti na dálnici. Variabilní rychlostní limit by automaticky přizpůsobil maximální povolenou rychlost aktuálním podmínkám, jako je počasí, hustota provozu a v neposlední řadě stav vozovky.
Podle současného ministra dopravy povede zvýšení rychlosti ve vybraných úsecích dálnic v kombinaci s moderní telematikou k vyšší průjezdnosti a vyšší bezpečnosti. Jednat by se mohlo o úseky na zmodernizované části dálnice D11, například mezi Hradcem Králové a Jaroměří, části D3, ale také plzeňské D5 či D8 na území Středočeského kraje. Všechny bude resort dopravy konzultovat s policií. S konkrétní podobou by ministerstvo mohlo přijít na konci roku 2025.

3_3

Je nutné
například vybavit dálnice moderním telematickým zařízením, které upravuje rychlost podle aktuální situace. Proměnné dopravní značení dokáže rychlost např. snížit při špatných povětrnostních podmínkách. Podobný systém zvyšování a snižování rychlosti na dálnicích je běžný v Německu, kde je rychlost na některých úsecích dokonce neomezená, vždy je však upravena takovým zařízením, často je rychlost kvůli provozu a bezpečnosti snížena.

Zdroj:
mdcr.cz
ceskenoviny.cz
idnes.cz

 




Konec velkého techničáku

Konec velkého techničáku

Od letošního ledna skončilo vydávání nových velkých technických průkazů. Nahrazuje jej tzv. malý techničák, nebo-li osvědčení o registraci vozidla. Veškeré potřebné informace jsou dostupné také online přes Portál občana. 

portal obcana1

Co je pro řidiče jinak?

  • stačí vám 1 doklad osvědčení o registraci vozidla
  • informace najdete online přes Portál občana
  • změny týkající se vašeho auta (např. STK) se nově zapisuje pouze do digitálního registru vozidel

Co dělat se starým velkým TP?

  • stávající velké technické průkazy jsou dále v platnosti, není potřeba je vyměňovat za nový
  • při prodeji auta se bude nový majitel držitelem pouze osvědčení o registraci vozidla

Slibované výhody

  • řidiče čeká méně papírování
  • zjednodušení administrativy díky zavedení digitálního registru
  • dostupnost informací online = lepší dostupnost

Odpovědi na nejčastější dotazy ohledně novinek najdete na Ministerstvu dopravy

Letak-1

Zdroj: www.mdcr.cz 

 



Maximální rychlost

Nejčastější příčinou dopravních nehod
je nepřiměřená rychlost. Dlouhodobý problém s tragickými následky.
 

Často žijeme v přesvědčení,
že překročení maximální povolené rychlosti je jediným faktorem. Kromě stanovených rychlostních limitů jsou ale stanovena i obecná pravidla upravující rychlost jízdy. Zejména svým schopnostem, povětrnostním podmínkám, vlastnostem auta, případně nákladu a v neposlední řadě předvídatelným okolnostem.

 

EU
se rozhodla promluvit do této statistiky svým nařízením. Všechna auta uvedená na trh v červenci 2022 budou muset být vybavena podpůrným asistenčním systémem pro omezení rychlosti, tz. ISA systém (Ingelligent Speed Assistance). Cílem je zajištění vyšší bezpečnosti na silnicích.

Fungování
systému ISA v autě funguje na několika úrovních, rozhodnutí použití je na automobilkách.

Na té první Vás musí systém varovat při překročení povolené rychlosti na dané silnici nebo jejím úseku. Údaje o rychlosti získává čtením dopravních značek nebo pomocí dat z GPS.

Druhá varianta Vám navíc jako upozornění po pípnutí spustí vibraci do volantu.

Další varianty už Vás nebudou pouze obtěžovat, ale aktivně zasáhnou do řízení. Donutí Vás zpomalit aktivním tlakem na pedál plynu zpět k řidiči nebo auto dokonce samo zpomalí na danou rychlost. V obou případech se systém chová podobně jako adaptivní tempomat, takže tzv. prošlápnutím pedálu plynu účinky systému potlačíte.

Vypnutí
celého systému bude možné vzhledem k tomu, že ani jedna z technologií rozpoznávání dopravních značek nefunguje na 100 %. Ať už kvůli špatnému značení, zhoršení viditelnosti nebo povětrnostních podmínek.

Pamatovat
si Vaše auto bude všechna překročení maximální povolené rychlosti. Otázkou zůstává, jak se s těmito daty bude v budoucnu pracovat…

Zdroj: Garáž, Policie ČR, Dopravní právo

Nant de Drance

Ve Švýcarsku

byla zprovozněná obří vodní baterie. Může uložit nejméně 5x větší množství energie než naše přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Jedná se o elektřinu odpovídající 400 000 baterií do elektromobilů (počítáno s průměrnou kapacitou baterie 50 kWh).


Díky tomuto gigantu

by měl být snadnější přechod na obnovitelné zdroje. Navíc je systém přečerpávání vody šetrný vůči ekosystému. Nant de Drance se skládá z přečerpávací vodní elektrárny spojující dvě původní nádrže. Využívá uzavřený oběh 6 čerpadlových turbín s proměnlivými otáčkami, které dodávají elektřinu do sítě okamžitě. Snižuje tím i riziko výpadků. Běžné přečerpávací elektrárny s otevřeným průtokem se navíc obvykle staví na říčních systémech, na kterých se musí vybudovat přehrady. Tím následně dochází k ohrožení volně žijících živočichů a poškození ekosystému.

 

Vodní baterie
jsou využívané k uložení přebytečné energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. V době nadprodukce je energie přečerpána do horního bazénu a uvolní se k výrobě energie v době vysoké poptávky. Nant de Drance by tak měla díky svému umístění v srdci Evropy hrát významnou roli při stabilizaci energetických sítí Švýcarska a celé Evropy.

 

Samotné umístění
baterie je unikátní - podívejte se https://www.nant-de-drance.ch/en/discover.

Je ukrytá 600 m pod zemí v obří jeskyni o délce dvou fotbalových hřišť. Vybudováno bylo asi 17 km podzemních tunelů. Mezi nádržemi Emosson a Vieux Emosson ve Valais v 2 000 m nad mořem. Dvě nádrže nově pojmou více vody než 6 500 olympijských bazénů.

 

Vysoká nadmořská výška

ovlivnila logistiku stavby, která se neobešla bez komplikací. V úzkých údolích nebylo dost místa k instalaci všech potřebných zařízení, v zimě byla staveniště částečně zavřená kvůli padajícímu sněhu. V období zimy se do projektu stavby zapojil zvláštní tým zkušených horalů, kteří po nasněžení sníh odstřelovali z vrtulníku, aby předešli riziku lavin. Na stavbě se tak pracovalo dlouhých 14 let.

 

Video ze stavby včetně umístění Francisových turbín najdete zde https://www.nant-de-drance.ch/en/construction

 

“Přečerpávací vodní elektrárny nabízejí jedno z nejúčinnějších řešení skladování energie, které je v současnosti k dispozici. Konkrétně Nant de Drance vrací přibližně 80 % odebrané elektřiny zpět do sítě a uchovává přibližně 20 hodin energie v záloze.” říká profesor inženýrství na Australské národní univerzitě Andrew Blakers.

 

Celá Evropa má ambice

stát se prvním klimaticky neutrálním kontinentem. V roce 2020 pocházelo z obnovitelných zdrojů asi pětina celkové energie Evropy. Evropská komise se zavázala do roku 2030 zvýšit podíl zelené energie na 45 %.

 

K dosažení tohoto cíle je zapotřebí nové velkokapacitní úložiště. Podle Evropské asociace pro skladování energie bude Evropa v roce 2030 potřebovat 200 gigawattů skladovacích kapacit, což je 4x více než je v současnosti. Za posledních 10 let přitom do sítí přibylo pouhých 8 gigawattů úložišť.

Přečerpávací vodní elektrárny by tak mohly mít v budoucnu velký význam. Vyrábět by mohly i mimo Evropu. Blakers se svým týmem vytipovali asi 600 000 míst potenciálních lokalit pro systém s uzavřeným okruhem, jako je u Švýcarska. K pokrytí celkové globální potřeby skladování energie by bylo zapotřebí pouhé procento z nich.

 

Zdroj: https://adoc.pub/, Volty.cz, Euro.cz