Novinky
Semafor je pro nás neoddělitelnou součástí moderního městského života. Hraje důležitou roli v regulaci silničního provozu.
Jedná se o jednoduchý, zato účinný vynález, který významně přispívá k bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Historie
semaforů sahá do 19. století. Sem sahají první pokusy o regulaci silničního provozu pomocí signálů. Po původním využívání gest a vlajek, které bylo velmi neefektivní a chybové, došlo k objevení prvních mechanických semaforů s využitím pohyblivých ramen nebo disků. Jednalo se o jednoduché mechanické zařízení, které ovládali ručně strážníci.
První moderní elektrický semafor byl použit v roce 1914 v americkém Clevelandu. Ten měl pouze 2 barvy. Tříbarevné semafory s červeným, zeleným a žlutým světlem byly instalovány v New Yorku v roce 1918 a obsluhoval je městský zřízenec v budce nad křižovatkou. V roce 1868 byl v Londýně instalován první semafor, kterému po necelém měsíci explodoval přívod plynu k jedné z lamp a obsluhující policista byl popálen tak, že zraněním nakonec podlehl. Zařízení bylo ihned po nehodě demontováno.
Od té doby se semafory neustále zdokonalovaly, začaly se ovládat automaticky a tím se zvyšovala efektivita a bezpečnost.
S rozvojem elektroniky se i semafory staly inteligentnějšími. Zvyšovalo se využití senzorů, které detekují intenzitu provozu a tomu přizpůsobí délku zelené. Vznikly celé systémy pro koordinaci semaforů celých sítí ulic pro plynulejší a bezpečnější dopravu.
Semafory využívají barevné světlo
k regulaci pohybu účastníků provozu za použití třech barev.
Červená "stůj" a přikazuje úplné zastavení auta. Žlutá varuje řidiče, že se signál změní na červený a připravuje je na zastavení. Zelená označuje volnou průjezdnost a umožňuje autům pokračovat v jízdě.
V provozu najdeme
hned několik typů semaforů. Nejčastějším je ten klasický, který reguluje dopravu na křižovatkách. Inteligentní semafory jsou vybaveny senzory, které sledují dopravní situaci a adaptují délku zelené vlny podle aktuální intenzity provozu. Pohyb chodců regulují semafory pro chodce a speciálním typem jsou semafory pro cyklisty pro bezpečné přecházení křižovatek.
Bezpečnost, plynulost dopravy a ochrana
účastníků silničního provozu jsou hlavními důvody pro instalaci semaforů. Nejen, že dokáží regulovat provoz, ale také pomáhají předcházet dopravním zácpám a zvyšují kapacitu silnic.
Moderní semafory
jsou v současnosti často integrovány do komplexních systémů řízení dopravy, které využívají data z různých zdrojů, jako jsou GPS, senzory a kamery. Dokáží se přizpůsobit měnícím se podmínkám, jako jsou dopravní zácpy, nehody nebo počasí.
V budoucnu budou semafory schopny komunikovat s vozidly a poskytovat řidičům aktuální informace o dopravní situaci.
V různých zemích světa
mají semafory různé barvy a významy. Nám známá barevná trojkombinace je nejrozšířenější a platí téměř všude na světě.
V některých zemích se mohou objevit i další barvy. Například oranžová - připrav se na odbočení.
V Japonsku se často používají semafory s dalšími symboly, které doplňují barevné signály. Zelený kruh s bílou šipkou označuje, že je povoleno odbočit doprava. Japonsko je z pohledu semaforu zajímavá země, která kloubí jazyk, kulturu i historii. Japonské semafory se jeví jako modré. Zelenou barvu v historii označovali jako “ao”, což znamená “modrý”. Později se objevilo slovo “midori” označující zelenou barvu, ale starší vnímání barvy se zachovalo v mnoha ustálených spojeních. Aby se Japonsko přizpůsobilo mezinárodním standardům, kde zelená barva jednoznačně označuje povolení jízdy, rozhodla vláda, že semafory budou mít co nejmodřejší odstín zelené. Tím bylo možné zachovat tradiční označení "ao" a zároveň vyhovět mezinárodním normám.
V Japonsku a v některých amerických státech, např. na Floridě a v Texasu je častější vodorovné zavěšení semaforů. Důvody jsou praktické a patří k nim výška umístění semaforu nad vozovkou. V Americe platí, že čteme barvy zleva doprava červená - žlutá - zelená, podobně jako v Evropě shora dolů. V Japonsku jsou barvy obráceně a zprava doleva.
Semafor umístěný za křižovatkou slouží ke snížení rychlosti vozidel. Řidiči jsou nuceni zpomalit, aby mohli včas zareagovat na změnu světelné signalizace.
Před 95 lety,
v roce 1930 byl v Praze instalován první automatický semafor. Objevil se na křižovatce Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Do té doby v Praze řídili dopravu strážníci a ručně přepínané semafory. Automatický semafor, který byl původně na ocelových lanech, byl vybaven zeleným a žlutým světlem. Zelené svítilo 23 vteřin a žluté 10 vteřin. Pražané byli znepokojeni a stěžovali si na zdržování. Na vině byla ale pravděpodobně rychle se rozvíjející pražská automobilová doprava. Zmíněnou křižovatkou, která patřila mezi nejvytížěnější, projelo v poledne 17 tisíc aut.
Od druhé poloviny 80. let v Praze najdeme dynamické semafory s přednastaveným plánem eventualit, které se na místě mohou stát. Později se instalovaly kamerové systémy, čidla pro MHD a tlačítka pro chodce.
V roce 2024 přišla Technická správa komunikací s možností využití umělé inteligence. Narozdíl od složitého programování systému dokáže nový systém operativně reagovat na měnící se podmínky a přizpůsobit nastavení křižovatek podle aktuální situace. Zajistí také preference MHD a umožní přednost integrovanému záchrannému systému.
První český semafor řízený umělou inteligencí za plného provozu je ve fázi testování na křižovatce v Patočkově ulici na Praze 6.
V budoucnu
můžeme očekávat ještě inteligentnější systémy semaforů, které budou schopny reagovat na změny v dopravní situaci v reálném čase. Budoucí semafory budou pravděpodobně vybaveny systémy pro rozpoznávání aut a komunikaci s nimi. Řidičům budou schopné dodávat aktuální informace o dopravní situaci.
Zdroj: wikipedia.org, rd.com, novinky.cz, odbornecasopisy.cz, bezpecnecesty.cz, denik.cz
Sčítání dopravy
je systematické sbírání dat o intenzitě, složení a charakteristikách silnic a dálnic v silniční síti ČR. Jedná se o klíčový nástroj pro plánování, řízení, hodnocení dopravní infrastruktury a systémů a plánování přípravy staveb. Provádí se na všech dálnicích a silnicích I. a II. třídy, na vybraných silnicích III. třídy a na místních komunikacích.
Podle jednotné metodiky se na celém území státu provádí v pravidelných pětiletých intervalech ji od roku 1946. Další přijde na řadu letos.
Historie
Úplně první průzkum pro zjištění intenzity dopravy na silnicích, proběhl na území Československa v letech 1929 a 1930. Plánům provádět průzkum každé 4 roky zabránila hospodářská krize a následná válka. Poválečné sčítání proběhlo v roce 1946, v roce 1949 už sčítání zahrnovalo asi 50 000 km, zhruba 70 % délky silnic. Od roku 1959 se sčítání s menšími odchylkami provádělo každých 5 let v návaznosti a sčítání silnic mezinárodní dopravy. V roce 1963 byly poprvé využity automatické sčítače dopravy, které byly osazeny v blízkosti Prahy. Zatímco mezi lety 1957 a 1963 došlo k nárůstu dopravy zhruba o 30 %, v dalším sčítání v roce 1968 už doprava narostla o 59 %. Mezi důvody patřilo snížení cen pohonných hmot a lepší dosažitelnost pořízení aut. Strmé nárůsty intenzity dopravy pokračují na všech typech silnic a postupně se rozvíjejících dálnic až do 80. let. Růst byl přerušen pravděpodobně vlivem ropné krize, která přinesla dvojnásobné zdražení pohonných hmot.
Předešlé sčítání v roce 2020 ovlivnilo striktní vládní omezení během Covidu. Kvůli tomu se sčítání také částečně presunulo do dalšího roku.
Výsledky uvádí, že intenzita dopravy v české silniční síti vzrostla oproti poslednímu sčítání v roce 2016 o 10 %. Největší nárůst byl na dálnici u nákladních aut - o více než 20 %. Nejzatíženějším úsekem byla dálnice D1 mezi Modleticemi a Říčany. Tam každý den projelo přes 100 000 aut.
Doprava se sčítá
z několika důvodů. Získaná data slouží jako podklad pro plánování nových a rekonstrukci stávajících komunikací, výstavby dopravních uzlů.
Výsledky sčítání také umožňují vyhodnotit dopravní opatření - semafory, kruhové objezdy, zúžení, nebezpečné úseky atd.
Vyčíst z nich lze také trendy v mobilitě obyvatel, růst nebo pokles dopravy v různých obdobích a odhad emisí z dopravy.
Ke sčítání
dopravy je hned několik metod, které se liší přesností, náklady i technickou náročností:
Manuální sčítání: Nejjednodušší metoda, při které operátoři ručně počítají projíždějící vozidla. Je však časově náročná a náchylná k chybám, proto se používá pouze v místech, kde nelze využít jiné prostředky.
Indukční smyčky: Do vozovky jsou zabudovány smyčky z elektricky vodivého materiálu. Každé vozidlo projíždějící přes smyčku vyvolá změnu magnetického pole, kterou senzor zaznamená.
Video detektory: Kamery snímají dopravu a software analyzuje videozáznam, aby identifikoval jednotlivá vozidla a určil jejich rychlost a směr jízdy.
Laserové senzory: Laserové senzory měří vzdálenost mezi vozidly a umožňují přesné měření rychlosti.
Mobilní sčítání: Mobilní sčítací zařízení se umísťují přímo na vozidla a zaznamenávají data o dopravě během jízdy.
Při sčítání dopravy se měří:
Počet vozidel projíždějících za určité časové období (intenzita dopravy), průměrná rychlost vozidel, typy vozidel (osobní automobily, nákladní automobily, autobusy) nebo-li složení dopravy, jak se intenzita dopravy mění v průběhu dne a týdne a také v rámci ročního období.
Využití dat ze sčítání dopravy
Výsledky jsou důležité nejen pro správce silnic z důvodu údržby, rekonstrukce a výstavby nových silnic, ale také pro města a obce, dopravní podniky a výzkumné instituce.
Sčítání dopravy je nezbytným nástrojem pro pochopení toho, jak se lidé pohybují a jak využívají dopravní infrastrukturu. Díky těmto datům můžeme lépe plánovat a spravovat dopravní systémy a přispět tak k vytvoření efektivnější a udržitelnější mobility.
Zdroj: rsd.cz, wikipedia.org, idnes.cz, edip.cz, gov.cz
Historie
Nákladní doprava je spjata s vývojem lidské civilizace. Od pradávna lidé potřebovali přepravovat zboží - suroviny, potraviny i hotové výrobky.
Prvním dopravním prostředkem byl člověk, postupně došlo k využívání síly zvířat. Už v pravěku lidé stavěli jednoduché lodě, po kterých se se svým zbožím plavili na delší vzdálenosti.
Ve středověku docházelo k postupnému zdokonalování jednoduchých vozů. Stavěly se nové silnice, které usnadňovaly pozemní dopravu.
S nástupem průmyslové revoluce došlo k výraznému zrychlení a zvětšení objemu přepravovaného zboží. Parní stroje začaly pohánět lodě a vlaky.
Vynález automobilu přinesl revoluci v silniční dopravě. Nákladní automobily postupně nahrazovaly koně a povozy.
V průběhu 20. a 21. století výrazně zjednodušilo a zrychlilo přepravu zavedení kontejnerů a rozvoj logistických systémů, které optimalizují přepravu zboží.
Provoz nákladních vozidel na dálnicích
upravuje řada omezení, která se liší nejen podle dne v týdnu a podle země. Omezení nákladní dopravy si klade za cíl snížit dopravní zácpy, hluk a emise, zlepšit životní prostředí a zvýšit bezpečnost silničního provozu.
České republika
má nastavená pravidla pro nákladní vozidla nad 7,5 tuny a vozidla nad 3,5 tuny s přípojným vozidlem:
- Neděle a svátky: Zákaz jízdy od 13:00 do 22:00 h
- Soboty v období od 1. července do 31. srpna: Zákaz jízdy od 7:00 do 13:00 h
- Pátek v období od 1. července do 31. srpna: Zákaz jízdy od 17:00 do 21:00 h
Kromě těchto obecných pravidel bývají na některých úsecích dálnic zavedena další omezení, například zákaz předjíždění nákladních vozidel.
Pravidla pro provoz nákladních vozidel se mohou v jednotlivých zemích lišit. Obecně platí, že většina evropských zemí má zavedeny podobné zákazy jízdy o víkendech a svátcích jako Česká republika.
V Německu
navíc platí zákaz jízdy v určitých oblastech (např. v blízkosti měst a v horských oblastech) a v noci - zákaz jízdy obvykle platí od půlnoci do 22:00 h.
Noční zákaz jízdy platí také v Rakousku a to od 22:00 do 5:00 h. Zákaz jízdy platí také o víkendech a o svátcích. Obvykle zákaz začíná v pátek odpoledne okolo 15:00 a končí v neděli večer.
Polsko
má jiný váhový limit. Zákaz jízdy pro nákladní vozidla se týká aut o hmotnosti přesahujících 12 tun. A to během víkendů a svátků.
- Předvečer státního svátku: od 18:00 do 22:00 h
- V den státního svátku: od 8:00 do 22:00 h
Výjimkou jsou nákladní vozidla v mezinárodní dopravě - pokud se polský náklaďák vrací z mezinárodní přepravy zpátky do Polska, zákaz se na něj nevztahuje. Stejnou výjimku tvoří tranzitní jízdy přes Polsko.
Mezi obecné výjimky z pravidel pro provoz nákladních vozidel platí:
- Doprava živých zvířat - cílem je zajistit co nejšetrnější a nejbezpečnější přepravu
- Doprava rychle se kazících potravin - které vyžadují dodržování přísných hygienických a teplotních podmínek
- Doprava nebezpečného zboží - které je definováno v mezinárodních dohodách a národních předpisech. Mezi nejčastější příklady nebezpečného zboží patří výbušniny, hořlaviny a plyny, oxidační, jedovaté a korozivní látky, radioaktivní materiály.
Dopady nákladní dopravy na životní prostředí
Nákladní doprava je nezbytná pro fungování moderní společnosti. Její negativní dopady na životní prostředí však není možné přehlížet. Je jedním z hlavních zdrojů znečištění ovzduší, hluku a zabírání půdy.
To způsobují zejména zastaralá nákladní auta s vyššími emisemi a spalovacími motory, které při spalování uvolňují škodlivé látky. Znečištění zvyšuje také často vysoká koncentrace nákladních aut ve městech a průmyslových oblastech.
Jak z toho ven?
Řešením negativních dopadů je hned několik:
- Přechod na alternativní paliva: Elektromobilita, vodík, biopaliva – tyto technologie mohou výrazně snížit emise škodlivých látek.
- Optimalizace tras: Lepší plánování tras může snížit počet najetých kilometrů a tím i emise.
- Modal shift: Přechod z individuální automobilové dopravy na veřejnou dopravu nebo cyklistiku. V tomto se můžeme inspirovat v Amstrdamu, Kodani nebo třeba Lyonu.
- Modernizace vozového parku: Nahrazování starých vozidel novými, méně emisními modely.
- Městská logistika: Zlepšení organizace dopravy ve městech, zavádění zón s omezeným vjezdem pro nákladní vozidla.
Jaké změny v nákladní dopravě přinese budoucnost?
Stále bude kladen velký důraz na udržitelnost a bezpečnost nákladní dopravy. S vývojem nových technologií, jako jsou autonomní a elektroauta se spoléhá na snížení dopadů nákladní dopravy na životní prostředí.
Počítá se také s využitím dronů, které budou přepravovat menší zásilky na kratší vzdálenost. Ve vzdálenější budoucnosti můžeme vidět plán hyperloopu nebo-li možnost přepravy zboží vysokou rychlostí v podzemních tunelech.
Zdroj:
wikipedia.org, ridic-nakladniho-automobilu.cz, md.gov.cz, info.odoprave.cz, seznamzpravy.cz, e-news.cz, cscargo.cz
Co je to ten VIN
Z anglického Vehicle Identification Number pochází nám dobře známá zkratka VIN. Jedná se o unikátní 17 místné identifikační číslo auta. Je to takový rodný list každého auta, který ho jednoznačně identifikuje a odlišuje od ostatních a není možné jej zfalšovat.
Historie
kódu VIN sahá až do 30. let 20. století, kdy probíhaly první pokusy o standardizaci identifikace aut. Jednotný formát, který je s drobnými úpravami používán dodnes, se začal používat v 80. letech. Dneska VINko platí za mezinárodně uznávaný standard a je nezbytnou součástí každého auta.
Objem informací, které číslo poskytuje, se ale rozšiřoval postupně.
Například Volkswagen začal kódovat více informací v letech 1995 až 1997 a kontrolní číslici v letech 2009 až 2015 u vybraných modelů skupiny. Kontrolní číslice v číslech VIN se také používá, i když ne u všech značek a modelů; v evropských vozidlech se vyskytuje například u Audi A1.
První 3 znaky
WMI (World Manufacturer Identifier, Světový kód výrobce) a popisují výrobce vozidla. Tyto kódy jsou jednoznačně přiděleny všem světovým výrobcům. U malosériových výrobců (do 500 aut ročně) se jako třetí znak používá 9 a další tři znaky kódu výrobce jsou umístěny na pozicích 13, 14 a 15. Velkým výrobcům je naopak přiděleno několik kódů, někteří z nich třetím znakem rozlišují např. druh vozu (autobus, nákladní automobil), část firmy apod. Tato část je jedinou opravdu striktně povinnou částí kódu.
První znak určuje region, ve kterém výrobce působí, druhý znak pak upřesňuje stát.
Znaky na pozicích 4–9
VDS (Vehicle Descriptor Section, Popisný kód vozidla) a označují model příslušného vozu. Každý výrobce si může toto označení navrhnout podle vlastní volby.
Znaky na pozicích 10–17
VIS (Vehicle Identifier Section) a tvoří pořadové výrobní číslo, které jednoznačně identifikuje konkrétní vozidlo. Mechanismus přidělování těchto čísel je ponechán na výrobci (např. prosté sekvenční číslování), některé znaky však často mají konkrétní význam.
Znak na 11. pozici
obvykle určuje konkrétní výrobní závod v rámci výrobce. Např. u vozů Škoda znak 0 označuje závod A02 v Mladé Boleslavi, znak 2 označuje závod A4 v Mladé Boleslavi, znak 5 označuje továrnu v Kvasinách, znak 7 výrobní závod Vrchlabí, znak X označuje továrnu v polské Poznani.
Zbytek je zpravidla přidělován sekvenčně
Z VIN
dokážeme vyčíst výrobce, model, rok výroby, výrobní závod, typ karoserie, typ motoru i výbavu. Ražení VIN se obvykle provádí předformovanými raznicemi až po lakování karoserie.
K čemu je VIN potřebný:
Identifikace vozidla - s VINkem je možné identifikace každého auta na světě
Historie vozidla - kompletní historie vozidla, včetně počtu majitelů, servisních záznamů, případných nehod
Bezpečnost - VIN je důležitý pro boj proti krádežím
Registrace vozidla - VIN je nezbytný pro registraci vozidla a získání technického průkazu
Pojištění - VIN je součástí pojistné smlouvy a slouží k identifikaci vozidla při pojistné události.
Kde VIN kód hledat
VIN kód je obvykle vyražen na několika místech auta, například:
- Vyražený na vozidle (každý výrobce umisťuje VIN kód jinam, nejčastěji bývá umístěn pod čelním sklem, v motorovém prostoru na předělovací přepážce, na horním lemu podhledu, na držáku pravé přední pružící a tlumící jednotky)
- Typový štítek na vozidle - vyrábí se kovový i formou nálepky (v prostoru dveří, na sloupku)
- Malý a velký technický průkaz, Zelená karta, servisní knížka
- Velký technický průkaz Zelená karta
Pomocí VIN kódu a online nástrojů můžete zkontrolovat historii vozidla a ověřit, zda počet najetých kilometrů zobrazených na tachometru a displeji je totožný s oficiálními záznamy z STK či jiných kontrol.
VIN kód je možno prozkoumat některým ze systémů kontroly historie ojetých automobilů. Některé jsou zdarma, za podrobnější rozsah informací o kupovaném vozidle je obvykle vyžadován poplatek.
VIN je velmi důležitou a nezbytnou součástí každého auta. Měl by být chráněn před poškozením nebo ztrátou. Pokud dojde k poškození VIN, může to způsobit problémy při prodeji nebo registraci vozidla.
Zdroj:
Cebia.cz, pneumatiky.cz,csobpoj.cz, wikipedia.cz, yauto.cz
Od října 2024 nás čekají změny u povinného ručení
neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Zelená karta
Doklad o sjednání pojištění odpovědnosti z provozu vozidla prošel několika změnami - z tzv. zelené karty se stal její podklad bílým. Další aktualizace je možnost mít kartu v mobilu. Od roku 2025 postačí elektronická verze také při cestování do zahraničí.
Od října na území ČR odpadá nutnost u sebe tento doklad mít jak fyzicky, tak elektronicky. Od tohoto měsíce začně fungovat vyhledávání v online evidenci ne/pojištěných vozidel České kanceláře pojistitelů v reálném čase. Policie tak při silniční kontrole ihned ověří, zda máte povinné ručení sjednané a platné. Původní zelená karta se tak přidala k dalším dokladům, které u sebe na území ČR nemusíte vůbec mít. Jedná se o občanku/ pas, osvědčení o registraci vozidla a řidičák.
Do zahraničí musíte mít doklady vždy fyzicky s sebou.
S tím souvisí nové stanovení platnosti pojištění, které od října bude nutné uhradit ještě před okamžikem počátku plnění. Týká se to především osob, které kupují nebo přepisují vozidlo a sjednávají pojištění online. Změní se tak dosavadní systém, kdy pojistné stačilo uhradit v době stanovené splatnosti a pojištění přitom bylo uzavřeno.
Platné změny od 2. kvartálu 2024
Od dubna letošního roku přitom platí více novinek.
Povinné ručení nově musí být sjednáno pro motorová vozidla poháněná výhradně mechanickým pohonem s konstrukční rychlostí více než 25 km/ h nebo 14 km/ h s hmotností přesahující 25 kg.
Výjimkou jsou zahradní traktory, pokud neopustí soukromý pozemek a všechny invalidní vozíky. Elektrokola v ČR povinné ručení mít nemusí.
V upravené definici se provozem vozidla rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. Znamená to, že pokud necháte nebezpečně stát nepojízdné vozidlo a vytvoříte překážku, budete zodpovědní za škody, které toto vozidlo způsobí.
Zákon změnil také odpovědnou osobu za uzavření pojištění. Z vlastníka tak povinnost přešla na provozovatele vozidla tedy toho, kdo vozidlo skutečně využívá. Taktéž má odpovědnost za újmu způsobenou provozem vozidla.
Změnu postihly také limity pro pojištění stanovené předpisy EU. Vzhledem ke každoročnímu nárůstu výše škod nový zákon nastavuje minimální limity na 50 mil. Kč. U újmy na zdraví nebo smrti se limit vztahuje na každou postiženou osobu, u majetkové škody je limit stanoven pro jednu škodní událost.
Jak se bez dokladu prokázat?
Od 1. dubna letošního roku můžete svoji identitu bez dokladů prokázat pomocí mobilní aplikace eDoklady. Na vyzvání policií předložíte QR kód, který si policie načte svým zařízením a tak vás ověří. Od července to pak platí také ne pracovištích a služebnách policie.
eDoklady
K využívání potřebujete chytrý telefon s Bluetooth a foťákem. V některých případech může být požadován přístup k internetu. V mobilu stáhnete aplikace eDoklady a provedete registraci, čímž automaticky připojíte občanku. Ta musí být česká a platná. Pro cizince zatím aplikace není dostupná.
Místa, kde se můžete prokázat eDokladem se rozšiřují. Jejich seznam najdete na webu eDokladů.
Pokud telefon s aplikací ztratíte, můžete snadno přes Portál občana aplikaci odpojit.
Zdroj: Garáž.cz, ckp.cz, kapitol.cz
Cyklisté jsou v provozu
spolu s chodci nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. Cyklista je definován jako řidič nemotorového vozidla a vztahuje se na ně řada povinností.
Mezi často řešená specifika patří:
Jízda vedle sebe - cyklisté nesmí jezdit vedle sebe, pokud to neumožní šířka vozovky, nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu
Přechod - smí cyklista využít pouze pokud kolo vede - v tomto případě je považován za chodce
Náklad - cyklistům je zakázáno přepravovat na kole předměty, které znesnadňují řízení nebo ohrožují ostatní účastníky provozu
Alkohol a další návykové látky - cyklisté nesmí řídit kolo pod vlivem
Cyklisté do 15 let
tvoří speciální skupinu, na kterou se vztahuje:
Doprovod - děti do 10 let se mohou bez doprovodu (nad 15 let) pohybovat samy pouze v obytné a pěší zóně, na chodníku nebo cyklistické stezce
Vybavení - do 18 let je povinnost chránit se cyklistickou přilbou, doporučení je i pro dospělé
Dodržování pravidel - platí pro všechny věkové kategorie
Učte své děti základní pravidla silničního provozu, bezpečného chování a jak reagovat v případě nenadálé situace. Nechte děti trénovat na bezpečném místě, jako jsou parky nebo cyklostezky. Buďte pro děti vzorem a dodržujte pravidla silničního provozu. A v neposlední řadě pravidelně kontrolujte technický stav kola.
Cyklotrasy a cyklostezky
Cyklotrasy jsou vyznačeny žlutými cedulemi, které jsou orientační. Nejedná se o cyklostezku.
Cyklostezka je primárně vyhrazena cyklistům, pohybovat se po ní mohou také bruslaři, kočárky, odrážedla, chodci apod. V případě, že je prostor pro cyklisty oddělen, musí chodci i cyklisté používat svou část stezky. Na smíšené stezce se pohybují všichni společně. Chodci nesmí ohrozit projíždějící cyklisty a naopak.
Chodník s povolenou jízdou cyklistů je označen jako stezka pro chodce s dodatkovou tabulkou kola. Cyklisté tu mohou jet max 20 km/h a v případě potřeby musí zastavit. Chodci musí cyklistům umožnit průjezd. Tato pravidla jsou platná také pro pěší a obytnou zónu.
Cyklistické desatero:
1. Dbejte na stav kola a jeho výbavu
2. Buďte vidět a zároveň viditelní pro ostatní
3. Vyhněte se alkoholu a omamným látkám
4. Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete
5. Buďte ohleduplní a předvídaví
6. Komunikujte s okolím
7. Jezděte při pravém okraji a s rozestupy
8. Dávejte pozor na mrtvé úhly
9. Kolo zamykejte s rozmyslem
10. Kolizi se zraněním nahlaste
Zdroj: policie.cz, wikipedia.cz, Besip.cz
Pro prázdninové letní měsíce připravilo Ministerstvo dopravy společně s dopravní policií, ŘSD a Besipem dopravně - bezpečnostní opatření na dálnicích.
V případě potřeby můžete využít bezplatnou linku asistenční služby Národního dopravního informačního centra 800 280 281.
V průběhu letních měsíců dochází dlouhodobě k nehodám s tragickými následky. Ze statistik vyplývá, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. Během let 2011 - 2021 zemřelo během července a srpna každý rok 122 lidí, což jsou v přepočtu 2 osoby na každý den. Dalších 538 osob v průměru bylo za stejné období těžce zraněno. Množství těchto nehod představuje více než pětinu usmrcených nebo těžce zraněných osob při dopravních nehodách za rok. Nejčastější příčinou nehod je nedání přednosti v jízdě a v důsledku jízdy po nesprávné strany vozovky. Často se jedná o únavu z řízení nebo horka.
Mezi hlavní zásady, jak se dostat na dovolenou i zpátky domů bez nehody patří
- jezdit pomaleji
- dodržovat bezpečný odstup
- poutat se
- nepoužívat za jízdy telefon
Během dopravní špičky budou maximálně využívány dálniční informační tabule s dopravně-bezpečnostními hesly typu: dodržuj rychlost, udržuj odstup, nedrž telefon, jezdi vpravo.
Mezi další opatření ke zvýšení plynulosti provozu patří omezení předjíždění kamionů s výjimkou trojpruhů na dálnici D1 a dalších vybraných úsecích.
Mimo preventivní akce bude v rizikové dny zvýšený dohled policistů dopravní a pořádkové policie, kteří se zaměří především na dodržování stanovené rychlosti, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů při přepravě dětí, držení a používání mobilu za jízdy, technický stav vozidel a dodržování zákazu předjíždění náklaďáků.
Tipy pro bezpečnou jízdu
- Zpomalte
zejména v hustém provozu a v místech výskytu zvýšeného počtu chodců a cyklistů - Soustřeďte se
nerozptylujte se mobilem ani ovládání navigace, nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru s fatálními následky - Nepřemáhejte únavu
přestávky jsou vhodné udělat každé 2 - 3 hodiny, 15 minut odpočinku bez námahy očí vám zajistí bezpečnou další etapu jízdy - Dodržujte bezpečný odstup
za bezpečný odstup se považuje odstup od vozidla 2 vteřin před vámi - Připoutejte se
všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy, které v případě nárazu často rozhodují o následcích zranění všech pasažérů
Jak zajistit plynulý provoz?
- Naplánujte si trasu předem
včetně přestávek a zjistěte, jaký je provoz v jaký čas - Jezděte vpravo
na silnici i dálnici se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění - Dodržujte zipování
vozidla zipují až v momentě, kdy končí jeden z pruhů - Nezapomínejte vytvářet záchranářskou uličku
včas, ne až kolona zcela zastaví - Plynule projíždějte omezení
dodržujte uvedený rychlostní limit
Nezapomeňte se na cestu vybavit svačinou, pitím, dekou a dalšími nezbytnostmi v případě, že byste na několik hodin uvízli v koloně. Zkontrolujte také lékárničku a povinnou výbavu.
Chybí vám něco? Podívejte se u nás na eshopu, co můžete doplnit: https://www.autobaterie-jinocany.cz/autodoplnky-2/
Přejeme vám šťastnou cestu, krásnou dovolenou a pohodový návrat domů.
Zdroj: Besip.cz, Policie.cz, cdv.cz, mdcr.cz
Možná vyrazíte autem na dovolenou po Evropě.
Na co před cestou nezapomenout?
- Zkontrolujte auto - ujistěte se, že je auto ve stavu schopném absolvovat delší jízdu a že máte potřebné dokumenty - osvědčení o technické kontrole a pojištění, nezapomeňte na povinnou výbavu platnou v dané zemi
- Řidičský průkaz - zjistěte, zda je váš řidičský průkaz platný i v zemi, do které míříte (některé země vyžadují tzv. ověřený řidičský průkaz do jednoho nebo více jazyků)
- Připravte si KPZ do auta - deka, zásoby jídla a pití, léky, atd.
Víte, jakou rychlost v evropských zemích dodržovat? Rychlosti platí pro osobní auta do 3,5 t.
Destinace |
Max rychlost v obci |
Max rychlost mimo obec |
Max rychlost na rychlostní silnici |
Max rychlost na dálnici |
Pozn. |
Albánie |
40 km/h |
80 km/h |
90 km/ h |
110 km/ h |
|
Andorra - Španělsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
|
Brusel/ Belgie |
30/ 50 km/h |
70, 90 km/ h |
70 km/ h |
120 km/ h |
Rychlost 120 km/ h navíc platí i na silnicích se dvěma nebo více jízdními pruhy v každém směru, které jsou uprostřed odděleny bariérami. |
Bosna
|
60 km/ h |
80 km/ h |
100 km/ h |
130 km/ h |
|
Bulharsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
120 km/ h |
140 km/ h |
|
Černá Hora |
50 km/ h |
80 km/ h |
100 km/ h |
120 km/ h |
|
Dánsko |
50 km/ h |
80 km/ h |
80 km/ h |
130/ 110 km/ h |
|
Finsko |
50 km/ h |
80 km/ h |
100 km/ h |
120 km/ h |
|
Paříž/ Francie |
30/ 50 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
130 km/ h |
Při snížení viditelnosti pod 50 metrů např. vlivem husté mlhy, může být v některých oblastech bez ohledu na typ komunikace snížena rychlost na 50 km/ h. |
Chorvatsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
130 km/ h |
|
Itálie |
50 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
130 km/ h |
|
Lucembursko |
50 km/ h |
90 km/ h |
90 km/ h |
130 km/ h |
v tunelech 90 km/ h |
Maďarsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
130 km/ h |
|
Moldavsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
|
Německo |
50 km/ h |
100 km/ h |
130 km/ h |
Na dálnicích se jedná o doporučenou rychlost, narazíte na úseky s neomezenou rychlostí. |
|
Nizozemsko |
50 km/ h |
80 km/ h |
100 km/ h |
110 km/ h |
Na dálnicích 100 km/h (6:00–19:00 h) |
Norsko |
50 km/ h |
80 km/ h |
90 km/ h |
100/ 110 km/ h |
|
Polsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
100/ 120 km/ h |
140 km/ h |
|
Rakousko |
50 km/ h |
100 km/ h |
130 km/ h |
130 km/ h |
|
Rumunsko |
50 km/ h |
90/ 100 km/ h |
120 km/ h |
130 km/ h |
|
Řecko |
50 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
130 km/ h |
|
Slovensko |
50 km/ h |
90 km/ h |
130 km/ h |
130 km/ h |
|
Slovinsko |
50 km/ h |
90 km/ h |
110 km/ h |
130 km/ h |
Možná se vám do výbavy bude hodit některý z našich autodoplňků, který pořídíte na našem eshopu nebo na prodejně v Jinočanech: https://www.autobaterie-jinocany.cz/autodoplnky-2/
Užijte si cestu a v pořádku se vraťte domů.
Zdroj: autoklub.cz, garáž.cz, cebia.cz
Ujetí od dopravní nehody
Podle analýzy Centra dopravního výzkumu v minulých 3 letech došlo v ČR k bezmála 55 000 dopravních nehod, od kterých jejich viníci ujeli. Každý den tak průměrně od nehody odjede 50 takových lidí, každou půlhodinu jeden.
Kromě zranění, vč. těch smrtelných došlo ke škodám v hodnotě přes 30 miliard Kč. Smrtelné následky těchto nehod byly evidovány v 10 krajích.
Viníci
se dopouští přinejmenším přestupku, v některých případech i trestného činu - zejména u nehod se zraněním. K ujetí od nehody je řada důvodů, od ztráty z bonusu z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla až ke strachu z odpovědnosti. K takovému chování se statisticky uchylují zejména řidiči, kteří už za sebou mají trestný čin nebo přestupek. Svou roli samozřejmě hraje také akutní stres, který ovlivní i zodpovědného řidiče, který je v důsledku psychického šoku schopný ujet z místa nehody.
Přehled počtů nehod a zranění, od kterých viníci ujeli:
- 2021: 17 683 nehod, 8 usmrcených, 19 těžkých zranění, 446 lehkých zranění
- 2022: 18 378 nehod, 9 usmrcených, 24 těžkých zranění, 515 lehkých zranění
- 2023: 18 124 nehod, 10 usmrcených, 23 těžkých zranění, 475 lehkých zranění
Tato čísla souhrnně znamenají 18,5% podíl na všech nehodách. V 68 % případů se jednalo o střet se zaparkovaným nebo odstaveným autem. U 2,6 % nehod s následky zranění viníci neposkytli povinnou první pomoc. Nejčastěji se jednalo o střety s chodci. Ve sledovaném období bylo zraněni 89 dětí do 14 let.
Od začátku roku 2024 se za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody 5x zvýšily maximální možné pokuty ve správním řízení na 25 000 Kč. Zároveň na tuto situaci pamatuje trestní zákoník, který viníka potrestá odnětím svobody až na 5 let nebo zákazem činnosti.
Řešení nabourání odstaveného vozidla
V případě, že např. na parkovišti obchodního domu odřete cizí auto a majitel není v dohlednu, nestačí dát lístek za stěrač. Stali jste se účastníkem dopravní nehody, od které nesmíte ujet. Na místě byste měli na majitele auta počkat nebo zavolat policii, která majitele najde a kontaktuje. Máte-li uzavřené tzv. povinné ručení a nejste nezpůsobilí k řízení, pak za vás škodu zaplatí pojišťovna. Kromě čekání na policii vám hrozí pokuta za způsobení dopravní nehody bez újmy na zdraví - na místě za 1 500 Kč nebo ve správním řízení 2 000 - 5 000 Kč, bez trestných bodů. V případě ujetí od takové nehody vám hrozí ve správním řízení už zmíněných až 25 000 Kč a k tomu 4 trestné body a zákaz řízení po dobu 4 - 6 měsíců.
Nabourali vás?
V případě, že na vás viník nehody počká nebo vás kontaktuje v tomto ohledu policie, škodu neprodleně nafoťte, sepište formulář o nehodě (nechte si jej na místě podepsat a podepište jej i vy), oba zavolejte na pojišťovnu viníka. Pokud si nejste jisti, kdo nehodu zavinil nebo výší její škody, zavolejte policii. Povinnost ji zavolat vzniká při škodě nad 100 000 Kč, což je dnes u nových aut téměř každý viditelnější ťukanec. Policii musíte zavolat také v případě, že došlo ke zranění nebo byl poškozen majetek třetí osoby.
Našli jste lístek za stěračem?
Pak nehodu nafoťte, kontaktujte viníka, sepište společně formulář, který oba podepíšete a nehodu oznámíte na pojišťovnu viníka.
Pokud se s viníkem nedomluvíte nebo ho vůbec není možné přes uvedené číslo kontaktovat, zavolejte policii. Pokud ta viníka dohledá, hrozí mu postih za ujetí od místa nehody bez újmy na zdraví viz výše. Takové dohledání ovšem není snadné. Zkusit můžete také štěstí - kamery na parkovišti nebo se přihlásí svědek. Využít můžete také sílu sociálních sítí. Stala-li se nehoda na hlídaném parkovišti, které tak musí být vedeno a označeno, pak byste měli volat policii a zároveň kontaktovat provozovatele parkoviště, který ručí za některé škody způsobené na hlídaných vozidlech. Učinit tak musíte do 15 dnů od incidentu, nejlépe písemně nebo přes datovou schránku, abyste měli doklad o nahlášení.
Havarijní pojištění
je dalším řešením kolize, počítejte však s obvyklou smluvenou spoluúčastí. Záleží na rozsahu škody a nákladech na opravu. Některé pojišťovny vyžadují protokol o nehodě od policie. Pokud nevíte, zda se to týká vaší pojišťovny, kontaktujte oficiální infolinku pojišťovny, kde vám poradí.
V případě, že auto není vaše,
ať už je zapůjčené nebo na operativní leasing, neprodleně kontaktujte pronajímatele/ leasingovou společnost a o nehodě je informujte.
Zdroj: Garáž.cz
Besip.cz
clfa.cz
Rychlost na dálnici
Zvýšit nebo ne? Jedná se o poměrně kontroverzní téma. Jedna strana se přiklání ke zvýšení aktuálního limitu 130 km/h na 150 km/h, ti na opačné straně se obávají, že zvýšenou rychlostí řidiči jezdí už teď a povolením vyššího limitu ještě zrychlí.
Historie dálniční dopravy:
- 1978: Zavedení prvního dálničního úseku v Československu (D1 Praha - Humpolec) Max rychlost 130 km/h.
- 1989: Snížení maximální povolené rychlosti na 110 km/h z důvodu úspory paliva a emisí.
- 1994: Zvýšení maximální povolené rychlosti zpět na 130 km/h.
- 2016: Zavedení experimentálního úseku na D1 u Humpolce s maximální povolenou rychlostí 150 km/h.
- 2021: Ukončení experimentu a návrat k maximální povolené rychlosti 130 km/h na daném úseku.
V budoucnu
Ministerstvo dopravy ČR zvažuje zavedení variabilní rychlostní limity na dálnicích. Tím by došlo ke kompromisu mezi stranami podporovatelů i odpůrců zvýšení aktuální maximální povolené rychlosti na dálnici. Variabilní rychlostní limit by automaticky přizpůsobil maximální povolenou rychlost aktuálním podmínkám, jako je počasí, hustota provozu a v neposlední řadě stav vozovky.
Podle současného ministra dopravy povede zvýšení rychlosti ve vybraných úsecích dálnic v kombinaci s moderní telematikou k vyšší průjezdnosti a vyšší bezpečnosti. Jednat by se mohlo o úseky na zmodernizované části dálnice D11, například mezi Hradcem Králové a Jaroměří, části D3, ale také plzeňské D5 či D8 na území Středočeského kraje. Všechny bude resort dopravy konzultovat s policií. S konkrétní podobou by ministerstvo mohlo přijít na konci roku 2025.
Je nutné
například vybavit dálnice moderním telematickým zařízením, které upravuje rychlost podle aktuální situace. Proměnné dopravní značení dokáže rychlost např. snížit při špatných povětrnostních podmínkách. Podobný systém zvyšování a snižování rychlosti na dálnicích je běžný v Německu, kde je rychlost na některých úsecích dokonce neomezená, vždy je však upravena takovým zařízením, často je rychlost kvůli provozu a bezpečnosti snížena.
Zdroj:
mdcr.cz
ceskenoviny.cz
idnes.cz